ABN AMRO had een probleem. De bank kampte met oude telefoniecontracten die niet meer te beheersen waren. Nooit voldeed een standaardproduct, alles moest altijd goudomrand maatwerk zijn. De kosten rezen de pan uit. Kortom: tijd voor een nieuwe sourcingstrategie. Men wilde terug naar standaardisatie. En vendors alleen nog maar die producten en diensten laten leveren waar ze echt goed in zijn.
Om terug te keren naar standaardisatie, moet je wel eerst weten wat vandaag de dag standaard ís. En waar je het kunt kopen. Daarom schakelde ABN AMRO BenN in. Een relatief klein adviesbedrijf met een specialisatie in telefonie en netwerken die vele malen verder gaat dan bij de grote spelers. Dat zijn niet onze woorden. Dat zijn de woorden van Jan den Boer, Head of Sourcing & Vendor Management bij de bank.
De operatie omvatte allereerst de telefonie in Nederland. Dan praat je over 25.000 vaste en 12.000 mobiele telefoons. Daarnaast heb je het wereldwijde netwerk met datacenters en honderden kantoren en geldautomaten. Al met al ging het om meer dan vijftig miljoen euro.
In de organisatie bestond weerstand tegen de nieuwe sourcing omdat men gewend was aan een bepaalde manier van zakendoen. De steun van sleutelfiguren was daarom cruciaal. Ook werd het team van de bank bewust klein gehouden. Betrek je teveel medewerkers bij zo’n transformatie, dan ontstaat een dialoog – en dat is toch alsof je aan een kalkoen vraagt wat we eten met kerst. Inmiddels is de acceptatie hoog. Mensen zijn tevreden.
Natuurlijk merken de leveranciers zelf dat het klantgedrag van ABN AMRO radicaal is veranderd. Het feit dat de bank alleen nog producten en diensten afneemt die waarde toevoegen, is niet altijd makkelijk te accepteren. Het kost veel tijd en energie om de boodschap voor het voetlicht te brengen. Het is een complete mindshift.
Veel maatwerk betekent dat je veel moet controleren. Je vraagt continu informatie op bij de leverancier. Nu hoeft dat niet meer. Het regieteam van ABN AMRO is aanzienlijk gekrompen. Als je kijkt naar het volledige financiële plaatje van de nieuwe sourcingstrategie, dan zijn de doelstellingen ruimschoots gehaald. De kostenreductie bedraagt maar liefst veertig procent. Een resultaat dat zeker ook te danken is aan de klik tussen de bank en BenN.