Telecomleverancier duikt in persoonlijke service

Visie en roadmap belangrijker dan ooit na COVID-19

Telecomleveranciers bieden sinds de start van thuiswerken de mooiste oplossingen waarmee een organisatie ‘op eigen snelheid kan schakelen’ en niet teveel ‘overhoop haalt’. Uit onderzoek van BenN Telecomconsulting blijkt dat de leveranciers duiken in een vermeend gat dat ontstaan zou zijn door ‘vercloudisering’: dat van persoonlijke service. In de praktijk lijkt het woud van keuzemogelijkheden toch groter dan een telecomleverancier met goedbedoelde persoonlijke service kan bieden. En is Microsoft Teams nou een ‘special’ of een ‘commodity’?

Volgens telecomleveranciers hebben bedrijven behoefte aan een extra service schil, over (commoditie)dienstverlening heen. BenN ging op onderzoek uit. Deze keuze voor een telecomleverancier blijkt in de praktijk te betekenen dat veel legacy-systemen blijven bestaan en nieuwe technologie niet rechtstreeks uit de daarvoor bedoelde cloud komt maar gaat via de infrastructuur van de telecomaanbieder. Gebruikersvragen handelen de leveranciers daarbij keurig af. De telecomaanbieder vecht in een cloudmaatschappij voor zijn bestaan en zorgt ervoor dat geldstromen via zijn boeken blijven lopen. Hoe verstandig is het voor afnemers om die roadmap te volgen? Voor sommige organisaties blijkt dat het geval, voor andere deels en voor weer andere helemaal niet. Keuzes zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de mate van de cloud-readyness, het budget, de organisatie-readyness en het feit of het doelgebied een special of een commodity is. Een passende visie met een passende sourcingstrategie op basis van feiten schept helderheid. Organisaties met weinig legacy brengen commodities gemakkelijk naar de cloud. Een bedrijf met grote ambities dat zich wil onderscheiden ten opzichte van concurrentie met behulp van ICT, kan met bekwame medewerkers op dat deel on-prem werken. Diegene die kiest voor een one-stop-shop en ontzorging is bereid om hogere kosten te betalen en zorgt voor een stevige regieorganisatie, zodat de uitbesteding beheersbaar blijft. En sinds de komst van SAP weten wij dat een special maken van een commodity, vragen om problemen is. In onze ogen is Teams een commodity die onder de druk van COVID-19 in een klap door gebruiker en IT-er werd begrepen. Ik ben nieuwsgierig naar overwegingen om daaromheen toch nog te willen ‘fabrieken’.

Hoe zien de keuzemogelijkheden eruit als er feiten op tafel komen? Welke relevante keuzemogelijkheden zijn er dan en wat zijn de eerlijke voor- en nadelen van die keuzemogelijkheden? Dat advies kan natuurlijk nooit worden gegeven door een partij, die zelf levert.

Uiteraard zeg ik dat voor die momenten BenN Telecomconsulting er is: een investering die in de praktijk geld oplevert en de organisatie beheerbaar en beheersbaar houdt.

Deel dit artikel!
LinkedIn
Facebook
Twitter
Ontdek de kracht van onafhankelijk telecomadvies